perjantai 3. heinäkuuta 2020

Kenelle raita-aratit sopivat?

....tai kuka sopii niiden omistajaksi?



Lemmikkilinnusta haaveileva usein ajattelee olkapäällä hengailevaa papukaijaa, jolle voi opettaa hauskoja sanoja tai hauskoja vihellyksiä. Totuus on monesti kuitenkin toinen. Läheskään kaikki linnut eivät opi puhumaan ja jos oppivat niin opitut äänet/sanat/vihellykset voivat pian ajaa ihmisen hulluuden partaalle. Ajattele jos lintusi matkisi palovaroitinta tai vanhaa puhelinta useamman tunnin päivässä? Niinpä…

Raidat ovat siitä mukavia, että ovat suht hiljaisia. Muutaman kerran päivässä hetken huutohepulit ovat pientä verrattuna isojen lintujen mahdolliseen meteliin. Raitojen volyymi kuitenkin kasvaa, mitä enemmän niitä on. Pitkin päivää on myös pulputusta ja narskuttelua, mutta omaan korvaan kuulostavat miellyttäviltä. Meillä yksi (Martti) osaa kiljua todella kovaa ja korkealta, mutta tätä tapahtuu harvoin, mutta itselleni se oli hyvä muistutus siitä, että koskaan ei voi yleistää. Vaikka raidat ovat hiljaisia, on meilläkin välillä haasteita puhua tärkeitä puheluita metelin vuoksi. Lisäksi ne haluavat kommentoida kotimaisia elokuvia ja laulaa musiikin päälle. Papukaijat kommunikoivat äänellä, joten täysin mykkää papukaijaa ei ole. Meillä raidat eivät osaa puhua, eivätkä viheltää mitään biisejä. Maailmalla on puhuvia raitoja, mutta kovin selkeää puhetta niiltä on turha odottaa.


Moni innostuu hankkimaan papukaijan nähtyään söpöjä kuvia ja videoita ihmisissä kiehnäävistä linnuista. Vaikka on ihan okei saada johonkin eläinlajiin kiinnostus tällaisen kautta, kannattaa aina muistaa että somessa näkyy monesti vain puoli totuutta. Mitä tahansa lemmikkiä hankkiessa innostuksen alettua haluaisi jo heti seuraavana päivänä lähteä ostoksille. Tässä kohtaa pitää vetää hätäjarrusta. Ennen kun lähdetään ostoksille, pitää oikeasti tehdä kunnolla tutkimusta onko sinulla realistiset puitteet tälle lajille ja onko kuvitelmasi lajin käytöksestä realistiset. Itse jaksan jatkuvasti ihmetellä, miten ihmiset yllättyvät kun lintu ei tykkääkään silittämisestä ja halailusta. Tai ne eivät tule ikinä pitämään minkäänlaisesta kosketuksestasi. Pahimmassa tapauksessa lintu hyökkäilee kimppuusi päivittäin. On ehkä väärin neuvoa mitkä on oikeita tai vääriä syitä lemmikkilinnun hankintaan, mutta jos ainoat syyt ovat että "haluaa puhuvan linnun" tai "linnun jota voi halia" niin uskallan väittää että ollaan täysin hakoteillä. Eläimen tulisi antaa olla eläin ja arvostaa sitä sinällään, jos lintu nauttiikin rapsuttelusta ja halailusta, olkoon se sitten vain plussaa.


Raita-aratit euroopassa ovat harvoin käsinkasvatettuja ja yleensä ne ovatkin aviaariolintuja. Joten suurella todennäköisyydellä täältäpäin saat raidan, joka kesyyntyy vain suuren työn tuloksena tai ei ollenkaan. Jos saat nuoren yksilön mahdollisuutesi käsikesyyn lintuun on suuremmat, kuin jo varttuneemman yksilön kohdalla. Jos löytää kasvattajan, joka käsittelee poikasia paljon niin mahdollisuudet kesyyn lintuun ovat erinomaiset, mutta näitä on vähän. Eli raidat ovat enimmäkseen katseltavia, kuin käsiteltäviä. Maailmalla lajille tyypillisenä piirteenä puhutaan myös termillä ”handshy”, eli jopa jenkeissä käsinkasvatetuilla raidoilla esiintyy pelkoa/inhoa ihmisen käsiä kohtaan. Tällaiset yksilöt saattavat viihtyä ihmisen olalla tai päänpäällä, mutta eivät siedä ihmisen paljaita käsiä lähellään.

Raitojen kynnet kasvavat nopeasti, joten oletko valmis säännöllisesti leikkaamaan kynsiä linnulta joka ei mahdollisesti anna sinun koskea? Oletko valmis sitoutumaan niinkin suureen urakkaan, jotta voisit positiivisen vahvistamisen kautta kouluttaa täysin villin linnun antamaan sinun leikata kynnet? Tai kykenetkö leikkaamaan vakaalla kädellä linnun kynnet samalla kuin se rypistelee vastaan? Maailmalla puhutaan myös raitojen nokan liikakasvusta, joten siihenkin kannattaa varautua. Nokan liikakasvu usein johtuu jostain sairaudesta, tai väärästä ruuasta tai nakerrettavien virikkeiden puutteesta. Mutta tutkimusta ei ole raitojen kohdalla tehty, voisiko tämä olla jopa perinnöllistä?

 

Pienestä koostaan huolimatta, raidat sotkevat kuten muutkin papukaijat. Kun taloudessa on papukaija tai useampi, alat pian huomata kuinka ihmeellisistäkin paikoista saattaa löytyä höyheniä, linnun ruokaa ja tietenkin kakkaa. Linnuista vähemmän puhuttu asia on lintupöly. Lajista riippuen pölyä on paljon tai todella paljon. Raidatkin pölyää, mutta vähemmän kuin moni muu laji. Ilmanpuhdistin tai useampi on silti lintukodin välttämätön varuste. Lintupöly on todella hienojakoista ja voi allergisoimisen lisäksi aiheuttaa/pahentaa astmaa. Lintuharrastus saattaa aiheuttaa myös lintupölykeuhkon, joka on todella vaarallinen sairaus. Lintupölykeuhkon aiheuttaa linnun ulosteessa olevat bakteerit. Lisäksi linnuista saattaa tarttua ihmiseen muitakin hankalia tauteja. Mutta ilmanpuhdistin ja ahkera siivoaminen varmasti osaltaan ehkäisee mahdollisia linnuista tulevia oireiluja. Ja tietenkin linnun hankkimista kannattaa harkita tarkkaan, jos jo valmiiksi kärsii monista vaikeista allergioista.

 

Lintujen ruokinta ei myöskään todellisuudessa ole niin yksinkertaista kuin moni aina olettaa. Papukaijojen pääasiallinen ruokavalio ei koostu pelkistä siemenistä ja vedestä. Vaan tuoreruuan merkitys papukaijan terveydelle on todella suuri. Palaan raitojen ruokintaan myöhemmin.

 

Linnuista tulee myös paljon kuluja. Raidat maksavat Suomessa n.100-250€/kpl ja niitäkin tulisi olla vähinään 2kpl mielellään pieni parvi. Kunnollinen häkki maksaa helposti vähintään 350€, kunnolliseen lintulamppuun kannattaa varata n.70€, lelut/orret/ruokakupit/vesikupit maksavat helposti 100€, leluja ja orsia joutuu myös uusimaan paljon. Jyväsekoitukset ja pelletit eivät ole kovinkaan kalliita, 5kg jyväsekoituspussi maksaa n.15€. Mutta koska tuoreruuan tulisi olla suuressa osassa papukaijan ruokavaliota, se tuo ruokaan jo lisää hintaa jos ruokavalion haluaa pitää monipuolisena. Lisäksi suuri osa tuoreruuasta päätyy hävikkiin, eli seinille ja lattioille. Alkuhankintojen jälkeen raidat eivät ole kovinkaan hinnakkaita, mutta esimerkiksi yllättävät eläinlääkärikulut kohoavat helposti useisiin satasiin. Lisäksi Suomessa ei ole kovinkaan montaa lintuihin perehtynyttä eläinlääkäriä, joten matkat eläinlääkäriin saattaa koitua isoksikin kuluksi.

 

Oletko valmis tekemään asunnostasi linnuille turvallisen? Jos linnuille ei ole mahdollista tarjota aviaariota tai omaa huonetta, olisi niiden hyvä saada lentää päivittäin vapaana. Varsinkin pienelle raidalle löytyy asunnosta monta surman paikkaa. Tilassa jossa lintuja lennättää vapaana tulisi piilottaa sähköjohdot ja poistaa myrkylliset kasvit. Huolehtia ettei tilassa ole ovia tai ikkunoita auki. Keittiössä vaarana on kuumat levyt, kiehuvat kattilat, tiskiallas (hukkumisvaara), terävät esineet, lisäksi keittiössä tulee muistaa myös hygienia. Meillä linnut eivät pääse keittiöön. Linnut saattaa nakerrella materiaaleja, joten materiaalinen tulisi olla myrkyttömiä ja pitäisi miettiä oletko valmis korjaamaan lintujen jälkiä esimerkiksi vuokra-asunnossa.

 

Lisäksi raidat saattavat elää 10-15-vuotiaiksi, joten ennen linnun hankkimista kannattaa miettiä onko valmis sitoutumaan siihen noin pitkäksi aikaa. Onko mahdollista että työ/opiskelun takia joutuu muuttamaan, eikä lintua ole mahdollista ottaa mukaan? Vai voiko uusi työ tai uudet harrastukset viedä niin paljon aikaa ettei aikasi enää riitä linnuille? Onko sinulla hoitajaa linnulle lomamatkojen ajaksi? Entä jos lintu ei olekaan kesy tai käsiteltävissä, jaksatko sitoutua villiin lintuun? Tai jos se ei opikaan puhumaan?

Raita-aratit ovat tutustumisen arvoisia lintuja, mutta kuten minkä tahansa lemmikin kanssa, asiaa kannattaa pohtia tarkkaan ja monelta kannalta.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Olet kuitenkin päättänyt hankkia raita-aratin?

Mistä? Suomessa tällä hetkellä helpoin tapa hankkia raita-aratti, on etsiä lemmikkieläinkauppa joka niitä myy tai tarvittaessa tilaa. Nämä l...