....tai kuka sopii niiden omistajaksi?
Lemmikkilinnusta
haaveileva usein ajattelee olkapäällä hengailevaa papukaijaa, jolle voi opettaa
hauskoja sanoja tai hauskoja vihellyksiä. Totuus on monesti kuitenkin toinen. Läheskään
kaikki linnut eivät opi puhumaan ja jos oppivat niin opitut
äänet/sanat/vihellykset voivat pian ajaa ihmisen hulluuden partaalle. Ajattele
jos lintusi matkisi palovaroitinta tai vanhaa puhelinta useamman tunnin
päivässä? Niinpä…
Raidat ovat
siitä mukavia, että ovat suht hiljaisia. Muutaman kerran päivässä hetken
huutohepulit ovat pientä verrattuna isojen lintujen mahdolliseen meteliin.
Raitojen volyymi kuitenkin kasvaa, mitä enemmän niitä on. Pitkin päivää on myös
pulputusta ja narskuttelua, mutta omaan korvaan kuulostavat miellyttäviltä.
Meillä yksi (Martti) osaa kiljua todella kovaa ja korkealta, mutta tätä
tapahtuu harvoin, mutta itselleni se oli hyvä muistutus siitä, että koskaan ei
voi yleistää. Vaikka raidat ovat hiljaisia, on meilläkin välillä haasteita
puhua tärkeitä puheluita metelin vuoksi. Lisäksi ne haluavat kommentoida
kotimaisia elokuvia ja laulaa musiikin päälle. Papukaijat kommunikoivat
äänellä, joten täysin mykkää papukaijaa ei ole. Meillä raidat eivät osaa puhua, eivätkä viheltää mitään biisejä. Maailmalla on puhuvia raitoja, mutta kovin selkeää puhetta niiltä on turha odottaa.
Moni
innostuu hankkimaan papukaijan nähtyään söpöjä kuvia ja videoita ihmisissä
kiehnäävistä linnuista. Vaikka on ihan okei saada johonkin eläinlajiin
kiinnostus tällaisen kautta, kannattaa aina muistaa että somessa näkyy
monesti vain puoli totuutta. Mitä tahansa lemmikkiä hankkiessa innostuksen alettua
haluaisi jo heti seuraavana päivänä lähteä ostoksille. Tässä kohtaa pitää vetää
hätäjarrusta. Ennen kun lähdetään ostoksille, pitää oikeasti tehdä kunnolla
tutkimusta onko sinulla realistiset puitteet tälle lajille ja onko kuvitelmasi
lajin käytöksestä realistiset. Itse jaksan jatkuvasti ihmetellä, miten ihmiset
yllättyvät kun lintu ei tykkääkään silittämisestä ja halailusta. Tai ne eivät
tule ikinä pitämään minkäänlaisesta kosketuksestasi. Pahimmassa tapauksessa
lintu hyökkäilee kimppuusi päivittäin. On ehkä väärin neuvoa mitkä on oikeita tai vääriä syitä lemmikkilinnun hankintaan, mutta jos ainoat syyt ovat että "haluaa puhuvan linnun" tai "linnun jota voi halia" niin uskallan väittää että ollaan täysin hakoteillä. Eläimen tulisi antaa olla eläin ja arvostaa sitä sinällään, jos lintu nauttiikin rapsuttelusta ja halailusta, olkoon se sitten vain plussaa.
Raita-aratit
euroopassa ovat harvoin käsinkasvatettuja ja yleensä ne ovatkin
aviaariolintuja. Joten suurella todennäköisyydellä täältäpäin saat raidan, joka
kesyyntyy vain suuren työn tuloksena tai ei ollenkaan. Jos saat nuoren yksilön
mahdollisuutesi käsikesyyn lintuun on suuremmat, kuin jo varttuneemman yksilön
kohdalla. Jos löytää kasvattajan, joka käsittelee poikasia paljon niin mahdollisuudet kesyyn lintuun ovat erinomaiset, mutta näitä on vähän. Eli raidat ovat enimmäkseen katseltavia, kuin käsiteltäviä.
Maailmalla lajille tyypillisenä piirteenä puhutaan myös termillä ”handshy”, eli
jopa jenkeissä käsinkasvatetuilla raidoilla esiintyy pelkoa/inhoa ihmisen käsiä
kohtaan. Tällaiset yksilöt saattavat viihtyä ihmisen olalla tai päänpäällä,
mutta eivät siedä ihmisen paljaita käsiä lähellään.
Raitojen
kynnet kasvavat nopeasti, joten oletko valmis säännöllisesti leikkaamaan kynsiä
linnulta joka ei mahdollisesti anna sinun koskea? Oletko valmis sitoutumaan niinkin suureen
urakkaan, jotta voisit positiivisen vahvistamisen kautta kouluttaa täysin
villin linnun antamaan sinun leikata kynnet? Tai kykenetkö leikkaamaan vakaalla kädellä linnun kynnet samalla kuin se rypistelee vastaan? Maailmalla puhutaan myös raitojen
nokan liikakasvusta, joten siihenkin kannattaa varautua. Nokan liikakasvu usein
johtuu jostain sairaudesta, tai väärästä ruuasta tai nakerrettavien virikkeiden
puutteesta. Mutta tutkimusta ei ole raitojen kohdalla tehty, voisiko tämä olla
jopa perinnöllistä?
Pienestä
koostaan huolimatta, raidat sotkevat kuten muutkin papukaijat. Kun taloudessa
on papukaija tai useampi, alat pian huomata kuinka ihmeellisistäkin paikoista
saattaa löytyä höyheniä, linnun ruokaa ja tietenkin kakkaa. Linnuista vähemmän
puhuttu asia on lintupöly. Lajista riippuen pölyä on paljon tai todella paljon.
Raidatkin pölyää, mutta vähemmän kuin moni muu laji. Ilmanpuhdistin tai useampi
on silti lintukodin välttämätön varuste. Lintupöly on todella hienojakoista ja
voi allergisoimisen lisäksi aiheuttaa/pahentaa astmaa. Lintuharrastus saattaa aiheuttaa myös lintupölykeuhkon,
joka on todella vaarallinen sairaus. Lintupölykeuhkon aiheuttaa linnun ulosteessa olevat bakteerit. Lisäksi linnuista saattaa tarttua ihmiseen
muitakin hankalia tauteja. Mutta ilmanpuhdistin ja ahkera siivoaminen varmasti
osaltaan ehkäisee mahdollisia linnuista tulevia oireiluja. Ja tietenkin linnun
hankkimista kannattaa harkita tarkkaan, jos jo valmiiksi kärsii monista
vaikeista allergioista.
Lintujen
ruokinta ei myöskään todellisuudessa ole niin yksinkertaista kuin moni aina
olettaa. Papukaijojen pääasiallinen ruokavalio ei koostu pelkistä siemenistä ja
vedestä. Vaan tuoreruuan merkitys papukaijan terveydelle on todella suuri.
Palaan raitojen ruokintaan myöhemmin.
Linnuista
tulee myös paljon kuluja. Raidat maksavat Suomessa n.100-250€/kpl ja niitäkin
tulisi olla vähinään 2kpl mielellään pieni parvi. Kunnollinen häkki maksaa
helposti vähintään 350€, kunnolliseen lintulamppuun kannattaa varata n.70€,
lelut/orret/ruokakupit/vesikupit maksavat helposti 100€, leluja ja orsia joutuu
myös uusimaan paljon. Jyväsekoitukset ja pelletit eivät ole kovinkaan kalliita,
5kg jyväsekoituspussi maksaa n.15€. Mutta koska tuoreruuan tulisi olla suuressa
osassa papukaijan ruokavaliota, se tuo ruokaan jo lisää hintaa jos ruokavalion
haluaa pitää monipuolisena. Lisäksi suuri osa tuoreruuasta päätyy hävikkiin,
eli seinille ja lattioille. Alkuhankintojen jälkeen raidat eivät ole kovinkaan
hinnakkaita, mutta esimerkiksi yllättävät eläinlääkärikulut kohoavat helposti
useisiin satasiin. Lisäksi Suomessa ei ole kovinkaan montaa lintuihin
perehtynyttä eläinlääkäriä, joten matkat eläinlääkäriin saattaa koitua
isoksikin kuluksi.
Oletko
valmis tekemään asunnostasi linnuille turvallisen? Jos linnuille ei ole
mahdollista tarjota aviaariota tai omaa huonetta, olisi niiden hyvä saada
lentää päivittäin vapaana. Varsinkin pienelle raidalle löytyy asunnosta monta
surman paikkaa. Tilassa jossa lintuja lennättää vapaana tulisi piilottaa
sähköjohdot ja poistaa myrkylliset kasvit. Huolehtia ettei tilassa ole ovia tai
ikkunoita auki. Keittiössä vaarana on kuumat levyt, kiehuvat kattilat,
tiskiallas (hukkumisvaara), terävät esineet, lisäksi keittiössä tulee muistaa
myös hygienia. Meillä linnut eivät pääse keittiöön. Linnut saattaa nakerrella
materiaaleja, joten materiaalinen tulisi olla myrkyttömiä ja pitäisi miettiä
oletko valmis korjaamaan lintujen jälkiä esimerkiksi vuokra-asunnossa.
Lisäksi
raidat saattavat elää 10-15-vuotiaiksi, joten ennen linnun hankkimista
kannattaa miettiä onko valmis sitoutumaan siihen noin pitkäksi aikaa. Onko
mahdollista että työ/opiskelun takia joutuu muuttamaan, eikä lintua ole
mahdollista ottaa mukaan? Vai voiko uusi työ tai uudet harrastukset viedä niin
paljon aikaa ettei aikasi enää riitä linnuille? Onko sinulla hoitajaa linnulle
lomamatkojen ajaksi? Entä jos lintu ei olekaan kesy tai käsiteltävissä,
jaksatko sitoutua villiin lintuun? Tai jos se ei opikaan puhumaan?
Raita-aratit ovat tutustumisen arvoisia lintuja, mutta kuten minkä tahansa lemmikin kanssa, asiaa kannattaa pohtia tarkkaan ja monelta kannalta.




Ei kommentteja:
Lähetä kommentti