maanantai 14. tammikuuta 2019

Monsteri-Martti


Pulla ja Pilli

Kuukaudet ovat vilisseet ohi hurjaa vauhtia. Alkutalven pimeys sai ainakin allekirjoittaneen vaipuman lähes talvihorrokseen. Ei ole tullut juuri tehtyä mitään tai edes käytyä missään.

Pilli ja Pulla ovat kesyyntymisessä edenneet hieman. Hirssiä tulaan jo rohkeammin ottamaan kädestä ja Pulla on jo vähän sormiakin maistellut. Kuitenkin mulla on ollut tunne, että he eivät minun sormista juurikaan pidä. Olisin halunnut opettaa ne astumaan sormelle, mutta otin nyt sitten avuksi lyhyen puukepin, jolle Pulla on astunut satunnaisesti hirssin perässä ja Pilli sitä vain hieman varpaillaan kokeillut. Etenemistä siis tapahtuu, mutta todella hitaasti. Vapaana lentely ei ole vieläkään onnistunut, minua tuijotetaan kuin hullua kun avaan luukut.
Pulla on jo toisen kerran uskaltautunut kepille syömään hirssiä



Joulukuun alussa aloin haaveilemaan uudesta parista raitoja. Haaveenani oli saada nuoria yksilöitä, mienellään sinistä tai jotain erikoisempia värejä. Suomessa raita-arettien saatavuus on niin heikkoa, joten järkevimmäksi vaihtoehdoiksi jäisi melkein tuoda itse ulkomailta tai ostaa eläinkaupasta.



Koska lintujen tuonti suomeen tuntuu ainakin minusta olevan suuri paperiviidakko, päätin että helpoimmalla pääsen, kun ostan eläinkaupasta. Pilli ja Pulla ovat myös eläinkaupasta ja ovat kuitenkin nyt tämän aikaa olleet terveenä ja kuitenkin näyttää että kesyyntymistä tapahtuu edes vähän. Niinpä pistettiin lintuja tilaukseen ja heti alkuun oli selvää, että tulevien lintujen ikään oli aika mahdotonta vaikuttaa. Eläinkaupasta löytyi jo valmiiksi sininen ja laitettiin sitten keltasta tilaukseen. Mahdollisuus löytää keltainen oli aika pieni, sillä värinä se ei ole yleisimmästä päästä. Keltainen tai tarkemmin creamino saatiin kuitenkin tilaukseen, niitä tuli peräti kaksi. Sitten todellisuus läsähti päin kasvoja, kun molemmat menehtyivät pian suomeen saapumisen jälkeen. Pistettiin sitten uusi tilaus, josta taas saatiin yksi creamino. Tästä creaminosta näki jo heti että jotain oli pielessä ja sekin menehtyi.

Pilli


Harmitus oli suuri. Olin toivonut saavani jouluksi uudet linnut kotiin, mutta minkäs teet. Toisaalta sain olla onnellinen, että linnut olivat terveitä siinä missä koirakin.



Vuoden alussa sain kauppiaalta viestiä, että hänestä toinen liikkeessä olevista vihreistä raidoista oli erikosemman värinen, ja saattaisi olla väriltään se toivomani oliivin vihreä. Pian sain kuvaa ja videota ja niiden perusteella se näytti juuri siltä. Olin suunnitellut käyväni vantaalla muutenkin, joten samalla näkisin värin vielä livenä. Ongelma oli kuitenkin, kun olin haluamassa ostaa samalla kertaa kaksi lintua ja se sininen oli jo myyty pienen sekaannuksen takia. Toisaalta tuskin olisi suurempaa ongelmaa pitää kolmea lintua, kun neljäs olisi kuitenkin jossain kohtaa tulossa.
Monsteri-Martti


Pian koitti se päivä, jolloin lähdettiin vantaalle ja käytiin kurkkaamassa liikkeessä. Lintu oli todella upea väriltään ja muutenkin todella kaunis. Pakkohan se sieltä oli mukaan ottaa ja nimeksi päätyi Martti.

Alkuun Martti sai oman yksiön Pillin ja Pullan häkin vierestä. Alkuun Martti näytti todella paljon isommalta kuin nuo edelliset tapaukset. Lisäksi Martti oli huomattavasti äänekkäämpi. Pilli ja Pulla olivat todella kiinnostuneita uudesta kaverista ja he yrittivät jatkuvasti olla mahdollisimman lähellä Marttia. Martti oli tullessaan jo reippaamman oloinen mitä P&P. Lisäksi hän on kova kommentoimaan teeveetä, varsinkin toiminta elokuvat missä räjähtelee tai ammutaan pitää kaakattaa kovaan ääneen.



Viisi päivää Martin saapumisesta se sai muuttaa toisten kanssa. P&Pllä oli samalla pedikyyri-päivä. Alku sujui hyvin kun kaikki kolme toipuivat järkyttävistä toimenpiteistä. Pientä komentelua oli illalla jo havaittavissa varsinkin Pulla tykkäsi määräillä saako Martti istua tässä tai tuossa ja saako Martti katsoa Pilliä.

Seuraaavana aamuna Martti ei saanut istua ollenkaan samalla orrella toisten kanssa, eikä ainakaan ruokailla samalla kipolla. Ruokakippoja on häkissä neljä mutta koska Martti on vähän hassu, piti jatkuvasti tunkea toisten kanssa samalle kipolle, vaikka tiesi että sieltä tulee lähtö.

Toivottavasti pian löytyisi Martille kaveri, josko se tasottaisi vähän Pillin ja Pullan käytöstä. Jossain kohtaa olisi myös hyvä dna-testata sukupuolet, jotta parven käytöstä voisi olla helpompi tulkita.
Pulla, Pilli ja Martti

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Olet kuitenkin päättänyt hankkia raita-aratin?

Mistä? Suomessa tällä hetkellä helpoin tapa hankkia raita-aratti, on etsiä lemmikkieläinkauppa joka niitä myy tai tarvittaessa tilaa. Nämä l...